Stomatologia

Środa 9:00 – 11:00

Czwartek 16:00 20:00

Rejestracja telefoniczna: 62 720 55 55

Periodontologia-choroby przyzębia etiologia i leczenie

Paradontoza (parodontoza) to obecnie określenie nieprecyzyjne. Funkcjonuje dziś tylko w powszechnym użyciu, a nie w oficjalnej medycznej terminologii. Kilka lat temu przyjęto inną kategoryzację, która zakłada, że znamy przyczynę choroby i możemy ją leczyć przyczynowo. Nowy podział uwzględnia jedenaście głównych grup, a w ich obrębie występują liczne podgrupy. Nazwa paradontoza nigdzie się nie pojawia. Nowa klasyfikacja dzieli schorzenia na choroby dziąseł (gingivitis) i choroby przyzębia (periodontopatie).

Jak wynika z badań epidemiologicznych około 90 procent dorosłych Polaków wymaga usunięcia płytki nazębnej lub kamienia nazębnego, czyli poprawy stanu higieny jamy ustnej, a część potrzebuje leczenia specjalistycznego u periodontologa (lekarza chorób przyzębia). Badania naukowe dowiodły też, że choroby przyzębia mają duży wpływ na przebieg chorób serca, układu oddechowego, stawów, cukrzycy, okres ciąży i niską wagę urodzeniową noworodków.

Przyczyną większości przypadków zapalenia przyzębia są bakterie płytki nazębnej i kamienia nazębnego, gromadzące się na powierzchni zębów jako rezultat niedostatecznej higieny przyzębia. Mogą one penetrować w głąb kieszonek dziąsłowych (obszar między brzegiem dziąsła a tkanką zęba) i tworzyć kieszenie patologiczne, a w efekcie – powodować ubytek kości, rozchwianie zębów i w efekcie ich utratę.

Pierwszymi objawami tych chorób są najczęściej lekceważone, ograniczone stany zapalne dziąseł, towarzyszące im krwawienia i bliżej nieokreślone dolegliwości bólowe. Wczesne wykrycie choroby gwarantuje powodzenie leczenia.

Leczenie chorób przyzębia:

• I faza leczenia – higienizacyjna: obejmuje profesjonalne czyszczenie zębów takie jak: skaling ultradźwiękowy, piaskowanie, polerowanie zębów, instruktaż domowej higieny, usuwanie czynników drażniących – powodujących stany zapalne (nawisające wypełnienia, wadliwe uzupełnienia protetyczne i inne).

• II faza -chirurgiczno-periodontologiczna: dotyczy leczenia strefy poddziąsłowej. W skutecznym znieczuleniu wykonywane są zabiegi głębokiego skalingu, korekty kształtu dziąseł, regeneracji utraconych tkanek kostnych. W zabiegach sterowanej regeneracji tkanek wykorzystujemy najnowocześniejsze biomateriały: Emdogain Gel , Biogran, Gen-Os i inne

• III faza – podtrzymująca: nie dopuszcza do powrotu procesu zapalnego.

Implanty

Implant to element zastępujący korzeń własnego zęba. Od wielu lat implanty są idealnym rozwiązaniem, ponieważ przywracają pacjentom piękny, pewny uśmiech. Implanty to trwałe odtworzenie brakujących zębów. Jako jedyne zapobiegają bezpowrotnej utracie kości, jaka ma zawsze miejsce po usunięciu zęba. Implanty to tytanowe tuleje, które nie są traktowane przez tkanki, jako „ciało obce” i nie są przez organizm odrzucane, dzięki czemu zespalają się z nimi trwale w procesie osseointegracji. Proces ten umożliwia osadzenie na implancie korony protetycznej uzupełniającej brakujący ząb. Odtwarzanie utraconych zębów przy pomocy implantów jest bezpieczne dla innych zębów, które nie ulegają uszkodzeniu. Implantowany ząb nie różni się wyglądem ani funkcjonalnością od własnych zębów pacjenta.